CRACOW BUSINESS CORPORATION

KLIMATYZACJA

POWRÓT NAPISZ DO NAS
 

NOWY ADRES !!! :
30-085 Kraków
ul. Głowackiego 56
Telefon :
0-12 6374818
0-12 6230815


Godziny otwarcia
  • pon-pt 8 - 17
  • sobota 9-13 - TYLKO WCZEŚNIEJ UMÓWIONE NAPRAWY !

Chcesz zapytać o ceny? Uzgodnić termin? E-mail serwis@cbc.com.pl

Odpowiemy !!!


  • Budowa układu klimatyzacji.

    W ciągu ostatnich kilku lat klimatyzacja z luksusu stała się niemalże podstawowym wyposażeniem samochodu. O ile znakomita większość użytkowników samochodów zdaje sobie sprawę z konieczności wymiany oleju, filtrów piór wycieraczek itd. to znajomość konieczności obsługi klimatyzacji jest jeszcze "w powijakach". Dla zrozumienia tej konieczności proponuję zapoznać się pokrótce z budową układu klimatyzacji.
    Układ klimatyzacji w samochodzie składa się z następujących elementów: sprężarki("kompresor"), skraplacza, osuszacza, zaworu rozprężnego, parownika, przewodów łączących oraz panelu sterowania. W klimatyzacji automatycznej do panelu sterowania podłączony jest jeszcze termostat, który odpowiada za włączanie i wyłączanie nawiewu. Schemat klimatyzacji W układzie klimatyzacji krąży czynnik roboczy (obecnie stosowany nosi nazwę R134a), który w cyklu przemian odbiera ciepło z kabiny pojazdu(w "parowniku"). Podgrzany czynnik w formie gazowej transportowany jest do sprężarki, w której zostaje sprężony - towarzyszy temu wzrost temperatury czynnika . Czynnik trafia następnie do skraplacza (dodatkowa chłodnica), w którym jest chłodzony (oddaje ciepło do otoczenia) powietrzem zewnętrznym. Obniżenie temperatury powoduje skroplenie czynnika i w formie płynnej trafia on do do t.zw. osuszacza. Jest to filtr,którego zadanie polega na oczyszczeniu czynnika a w szczególności na wyłapaniu cząsteczek wody. Woda wiązana jest na drodze chemicznej i reakcja ta jest nieodwracalna - OSUSZACZA NIE DA SIĘ OSUSZYĆ ("ZREGENEROWAĆ!!!"). Następnie w zaworze rozprężnym czynnik ulega ponownie przemianie w gaz obniżając równocześnie swoją temperaturę (poniżej 0 C) i wpływa ponownie do parownika. Powietrze wpływające do kabiny schładza się o zimne ścianki parownika.
    Schemat klimatyzacji
  • Dlaczego konieczna jest okresowa obsługa ?

    Celem zapewnienia prawidłowej pracy klimatyzacji konieczne jest m.in. utrzymanie szczelności układu (niedopuszczalny kontakt z wodą i parą wodną), odpowiedniego ciśnienia czynnika roboczego oraz jego nasycenia olejem smarującym kompresor klimatyzacji.
    • Czynnik roboczy oraz olej w celu utrzymania wymaganych parametrów muszą być filtrowane przez bardzo precyzyjny filtr, który zatrzymuje nie tylko zanieczyszczenia mechaniczne ale też wychwytuje parę wodną z oleju i czynnika. Woda nie tylko prowadzi do korozji układu sprężarki ale również ze względu na obniżanie się temperatury czynnika poniżej 0 C - wytrąca się w postaci kryształków lodu, które nie tylko mogą spowodować przyspieszone lub awaryjne uszkodzenie sprężarki ale ze względu na oblodzenie zaworu rozprężnego mogą okresowo lub całkowicie wstrzymać pracę całego układu klimatyzacji.
    • Podstawową cechą warunkującą prawidłowe działanie układu jest odpowiednie ciśnienie czynnika roboczego. Układ powinien być całkowicie szczelny. Czynnik roboczy w formie gazowej niestety ma zdolność dyfuzji przez przewody gumowe praz przez uszczelki w miejscach łączenia i w ten sposób ulatnia się do atmosfery. W ten sposób w ciągu roku ucieka do 10-15 % czynnika. Efektem jest spadek ciśnienia czynnika i spadek sprawności chłodzenia.
    • Brak smarowania kompresora - kompresor jest najbardziej skomplikowanym i zarazem najdroższym elementem układu klimatyzacji. Smarowanie kompresora zapewnia specjalny olej, który jest transportowany przez czynnik chłodniczy R134a. Spadek ciśnienia czynnika zmniejsza również ilość smaru i w konsekwencji prowadzi do przyspieszonego zużycia i uszkodzenia kompresora.
    • Odgrzybianie (usuwanie nieprzyjemnych zapachów).Przykry zapach wydostający się z otworów nawiewowych jest sygnałem ostrzegawczym. Para wodna we wpływającym z zewnątrz do kabiny ciepłym powietrzem w zetknięciu z zimnymi ściankami parownika skrapla się i tworzy środowisko do rozwoju bakterii i grzybów. W celu zwalczenia przykrego zapachu i mikroflory stosuje się różne metody chemiczne i mechaniczne, które mają za zadanie nie tylko oczyścić układ nawiewu ale przede wszystkim go odkazić. Jedną z najskuteczniejszych metod usuwania zapachu i walki z grzybami i bakteriami jest aktualnie t.zw. OZONOWANIE. Ozon (3-cząsteczkowy tlen) działa bardzo aktywnie na mikroflorę. Uwalniający się wolny atom tlenu jest bardzo "agresywny" i praktycznie w 100 % odkaża wszystkie elementy wnętrza pojazdu. Dodatkowo aktywnie usuwa zapachy np. tytoniu - z CAŁEGO wnętrza pojazdu. 5 - 6 sesji ozonowania usuwa całkowicie np. zapach papierosów z samochodu odkupionego od nałogowego palacza. ">
    • Wymiana filtra kabinowego

      - zadaniem filtra jest wyłapywanie "śmieci" wpadających z zasysanym powietrzem do kabiny. Efektem oczyszczania jest odkładanie się na powierzchni filtra zarówno cząstek mineralnych (sadze, kurz) jak i biologicznych (cząstki zeschłych liści, owady itp). Nie wymieniony w odpowiednim czasie filtr staje się wylęgarnią bakterii i grzybów i dodatkowo nieprzyjemnego zapachu. Znacznie zwiększone opory przepływu powodują podwyższenie temperatury powietrza i mogą prowadzić do uszkodzenia elementów sterowania nawiewem (wynik: działa tylko najwyższy bieg wentylatora - dolegliwość szczególnie częsta w Citroenach XSARA, C5)
    • wymiana osuszacza - jest to filtr,którego zadanie polega na oczyszczeniu czynnika a w szczególności na wyłapaniu cząsteczek wody. Woda wiązana jest na drodze chemicznej i reakcja ta jest nieodwracalna - OSUSZACZA NIE DA SIĘ OSUSZYĆ ("ZREGENEROWAĆ!!!"). - należy przyjąć jako zasadę, że osuszacz wymienia się ZAWSZE w następujących przypadkach:
      • otwarcie układu klimatyzacji w celach naprawy
      • spadek ciśnienia czynnika w układzie roboczym poniżej 2 at
      • jeżeli minęło więcej niż 5 lat od jego zamontowania

    Czynnik roboczy stosowany w układach klimatyzacji jest substancją szkodliwą dla środowiska. Obsługa układu może być przeprowadzana tylko przez odpowiednio przeszkolone osoby i za pomocą specjalistycznych urządzeń

    . Przeglądy okresowe należy wykonywać co najmniej 1 raz na 2 lata.

    Najwłaściwsze przeprowadzenie obsługi układu klimatyzacji zapewniają AUTOMATYCZNE STACJE do obsługi klimatyzacji. Prawidłowo przeprowadzony CYKL OBSŁUGOWY przy przeglądzie okresowym składa się z następujących etapów.

    1. Odessanie czynnika R134 z układu
    2. Wytworzenie próżni
    3. Sprawdzenie szczelności układu
    4. Dodanie oleju sprężarkowego
    5. Dodanie barwnika UV
    6. Napełnienie układu czynnikiem
    7. kontrola działania klimatyzacji
    8. odgrzybianie układu nawiewu

    Odessanie czynnika czynnika

    Przegląd okresowy rozpoczyna się od "wyssania" czynnika z układu klimatyzacji. Czynnik jest wtłaczany do specjalnego zbiornika w którym jest poddawany regeneracji. Z czynnika jest oddzielany olej smarujący.

    Etap próżni

    W opróżnionym układzie wytwarzana jest próżnia. Pierwszy cel to zagwarantowanie "wyssania" praktycznie całego czynnika. Drugi to usunięcie wilgoci : w próżni temperatura wrzenia wody jest bardzo niska - wilgoć w postaci kropelek cieczy znajdująca się w układzie zamienia się w parę wodną i ta jako gaz jest wysysana z układu. Etap próżni trwa od kilkunastu do kilkudziesięciu minut. Po osiągnięciu zadanego ciśnienia pompa próżniowa się zatrzymuje i mierzone jest ciśnienie - przez min. 20 minut. Jeżeli w tym czasie nastąpi wzrost ciśnienia na manometrze to oznacza to nieszczelność układu. Konieczna jest wtedy diagnoza i usunięcie nieszczelności - PRZED NAPELNIENIEM układu klimatyzacji.

    Próba szczelności

    Jeżeli układ klimatyzacji przed regeneracją działał poprawnie i próba próżniowa daje pozytywny wynik szczelności to można z dużym prawdopodobieństwem uznać, że układ jest szczelny. Należy jednak pamiętać, że układ klimatyzacji normalnie pracuje pod dużym ciśnieniem (do 20-30 bar) i tylko CIŚNIENIOWA próba daje pełną gwarancję potwierdzenia szczelności układu. Dlatego, jeżeli istnieje jakiekolwiek podejrzenie rozszczelnienia układu, lub była dokonywana jakakolwiek naprawa związana z otwarciem układu konieczne jest wykonanie próby szczelności pod ciśnieniem. Układ napełnia się azotem pod ciśnieniem (dla różnych marek producenci podają różne ciśnienia - np. CITROEN 12-15 bar). Można dodać zabarwienie widziane w świetle UV.
    Nigdy nie należy sprawdzać szczelności powietrzem atmosferycznym z uwagi na zawartą w nim wilgoć !!!
    i przez okres 10-20 min mierzy czy ciśnienie nie obniży się. Utrzymanie ciśnienia jest potwierdzeniem szczelności. Po próbie azotowej ponownie układ się opróżnia i poddaje etapowi próżni. Jeżeli układ jest nieszczelny to przy pomocy latarki UV lub środków pianotwórczych (w miejscu nieszczelności powstają bąbelki) znajdujemy miejsce uszkodzenia.

    Napełnianie układu

    Jeżeli układ jest szczelny to przechodzimy do napełnienia. Do przewodów którymi popłynie czynnik wtryskuje się najpierw odpowiednią ilość oleju smarującego (podstawowe zadanie - smarowanie sprężarki) oraz barwnika UV (ułatwia znalezienie nieszczelności w układzie). Następnie ustawia się deklarowaną ilość czynnika roboczego i uruchamia NAPEŁNIANIE.

    Sprawdzenie działania układu klimatyzacji

    jest ostatnim etapem obsługi. Uruchamiamy silnik włączamy klimatyzację i obserwujemy wskazania manometrów mierzących ciśnienie w różnych punktach układu klimatyzacji.

    ODGRZYBIANIE układu nawiewu.

    Ma za zadanie usunięcie nieprzyjemnych zapachów oraz zabicie bakterii i grzybów rozwijających się w kanałach układu nawiewu. W naszym serwisie stosujemy - naszym zdaniem - najnowocześniejszą i najskuteczniejszą metodę czyszczenia poprzez OZONOWANIE. Wykorzystujemy w tym celu wytwornicę ozonu produkcji MAGNETII MARELLI. OZON z wytwornicy doprowadzany jest do wnętrza pojazdu. Uruchamiamy układ klimatyzacji na wewnętrznym obiegu i przez okres 30 min OZON krąży z powietrzem we wszystkich kanałach jak i też we wnętrzu kabiny. Taki sposób rozprowadzenia daje gwarancję dotarcia ozonu w KAŻDY nawet najmniejszy zaułek kanałów dolotowych. Dodatkowo OZON bardzo skutecznie likwiduje zapachy - w tym również dymu tytoniowego . Tak więc oprócz odgrzybienia układu klimatyzacji dodatkowo otrzymujemy efekt zbliżony do czyszczenia tapicerki.

    Rola czynnika UV

    trakcie napełniania układu do czynnika roboczego dodaje się specjalny barwnik UV. Barwnik rozpuszcza się w oleju smarującym. W miejscach wypływu czynnika powstają drobne przebarwienia fluorescencyjne, które świecą fioletowo w świetle UV. Jest to najprostsza metoda wyszukania miejsca nieszczelności w trakcie normalnej eksploatacji . OBSŁUGA KLIMATYZACJI wykonujemy obsługę układów klimatyzacji (wszystkich marek pojazdów) przy wykorzystaniu nowoczesnej w pełni zautomatyzowanej stacji obsługowej firmy TEXA TEX ACK650
    [Rozmiar: 16242 bajtów] Urządzenie pracuje w pełni automatycznym cyklu. Obsługa ogranicza się do wybrania modelu pojazdu i cyklu pracy. W pełnym cyklu obsługi odzyskiwany jest czynnika i zużyty oleju. Wytwarzana jest próżnia i wykonywany jest pomiar szczelności układu klimatyzacji. Następnie wtryskiwany jest nowy olej i układ jest wypełniany czynnikiem roboczym. Trzy precyzyjne elektroniczne wagi kontrolują ilość oleju,czynnika oraz barwnika UV .Cały cykl obsługi jest dokumentowany na wydruku.