CRACOW BUSINESS CORPORATION

FILTR CZĄSTEK STAŁYCH FAP

POWRÓT NAPISZ DO NAS
 

NOWY ADRES !!! :
30-085 Kraków
ul. Głowackiego 56
Telefon :
0-12 6374818
0-12 6230815
0-801 011 471


Godziny otwarcia
  • pon-pt 8 - 17
  • sobota 9-13 - TYLKO WCZEŚNIEJ UMÓWIONE NAPRAWY !

Chcesz zapytać o ceny? Uzgodnić termin? E-mail serwis@cbc.com.pl

Odpowiemy !!!


  • Filtr cząsteczek stałych w silnikach HDi (filtr FAP)

  • Filtr FAP stanowi nowy element układu wydechowego mający na celu dodatkowe oczyszczenie spalin. W wyniku spalania paliwa w cylindrze - w spalinach oprócz naturalnych efektów spalania (para wodna) powstają niepożądane substancje które zatruwają środowisko. Do tej pory poświęcono wiele uwagi na obniżanie emisji szczególnie tlenków azotu i węglowodorów. Gazy spalinowe wylatujące z cylindra zawierają w sobie też niewielkie ilości niespalonych cząstek stałych (głównie węgiel i węglowodory). Filtr wyłapuje i gromadzi cząstki większe od 0,09 mikrona. Cząstki stałe o średnicy rzędu 0,09 mikronów składają się głównie z węgla i węglowodorów. Zasada działania FAP polega na wychwytywaniu i gromadzeniu cząstek na filtrze, a następnie na ich okresowym spalaniu. Filtr pełni rolę katalizatora wstępnego wypełnionego nośnikiem filtracyjnym o porowatej konsystencji (węglik krzemu), który wychwytuje w sposób ciągły cząstki stałe ze spalin. Czujniki kontrolują ciśnienie nasycenia filtra oraz temperaturę gazów przed i za filtrem. Dla spalenia zgromadzonych cząstek potrzebne jest podniesienie temperatury spalin do pow. 550 C. Tymczasem temperatura przy wylocie z kolektora wydechowego w normalnych warunkacj ma około 150 C. W silnikach HDI wyposażonych w filtr FAP stosuje się dodatkowy niewielki wtrysk paliwa w fazie rozprężania - w wyniku tego następuje dopalanie w cylindrze i temperatura spalin podnosi się do około 350-400 C. Rozgrzane spaliny trafiają do elementu filtra , w którym następuje katalityczne dopalanie niespalonych węglowodorów pochodzących z wtórnego wtrysku - temperatura spalin rośnie do około 450-500 C. W dalszym ciągu temperatura jest jednak za niska dla spalenia cząstek stałych zgromadzonych w filtrze FAP.
    Dla umożliwienia tego procesu stosuje się w paliwie specjalny dodatek EOLYS. Związek ten obniża normalną temperaturę spalania cząstek stałych do 450 C.
    Czujniki kontrolują ciśnienie nasycenia filtra oraz temperaturę gazów przed i za systemem. Dokonywana jest cały czas autodiagnoza systemu.
    Przeciętnie komputer steruje regeneracją filtra poprzez wtórny wtrysk co 400 do 500 km w zależności od stanu nasycenia filtra. W tym czasie w paliwie konieczny jest dodatek EOLYS. Jego brak uniemożliwia skuteczne spalenie cząstek i oczyszczenie filtra. Niestety EOLYS nie spala się w FAP-ie ,dlatego wraz z przebiegiem auta następuje powolne nagromadzenie substancji zawartej w dodatku do paliwa i powolne zatykanie filtra FAP. Silnik nie ma możliwości oczyszczenia filtra z nagromadzonych cząstek mineralnych zawartych w EOLYS. EOLYS jest przechowywany w dodatkowym zbiorniku umieszczonym w pobliżu zbiornika paliwa. Jest wtryskiwany proporcjonalnie do objętości paliwa. Przykładowo przy pełnym wypełnieniu zbiornika paliwa (60 l) system wtryskuje 37,5 ml roztworu zawierającego 1,9 g ceryny. Zbiornik preparatu EOLYS o pojemności 5 l jest wystarczający dla przebiegu około rzędu 80 000 km.
    Regulacja temperatury spalin dzięki dodatkowemu spalaniu daje możliwość sterowania regeneracją filtru.
    Czyszczenie filtra i napełnianie dodatkowego zbiornika zawierającego EOLYS jest przeprowadzane co 80 - 120 tys. km (zależnie od marki i modelu samochodu)i wymaga wizyty w serwisie. System FAP jest stosowany w modelach CITROEN C4, Xsara Picasso, C4 Picasso, C5 i C8, a także w kilku modelach PEUGEOT .
  • KOSZTY OBSŁUGI SYSTEMU FAP

  • Niestety obsługa filtra wiąże się z dość znacznymi kosztami. Nie ma żadnych "zamienników". Nie istnieje też żadna skuteczna metoda "regeneracji". Wg danych serwisowych koncernu PSA każdorazowo konieczna jest wymiana filtra (ok.3000 ZLP) + uzupełnienie płynu EOLYS (~400PLN). W sieci CITROENA i PEUGEOTA dostępny jest też regenerowany fabrycznie filtr FAP (cen ok. 1200 zł).
    Co sądzą użytkownicy samochodów o tych kosztach można poczytać na różnych forach internetowych. Powszechny jest trend do unikania lub omijania tej procedury. Niestety częste są tez uwagi użytkowników o pojawieniu się problemów z systemem FAP znacznie przed planowanym przebiegiem do wymiany.
  • System FAP i rodzaj oleju silnikowego

  • Okres użytkowania filtra FAP zależy również od rodzaju używanego oleju silnikowego. Firma TOTAL podaje w opisie do oleju Total 5W30 Ineo, który jest dopuszczony do samochodów wyposażonych w system FAP, że w oleju tym jest zmniejszona ilość dodatków pyłotwórczych, które przyspieszają zużycie filtra, dzięki czemu, według zapewnień producenta oleju - okres między wymianą filtra może się wydłużyć nawet do 200 tys.km.
  • UWAGA NA KOREK WLEWU PALIWA!

  • Zbiornik płynu EOLYS jest usytuowany w pobliżu zbiornika paliwa. Czujnik umieszczony w zbiorniku paliwa mierzy stężenie płynu w paliwie. Specjalny dedykowany kalkulator steruje wtryskiem EOLYS do zbiornika paliwa. Proces ten jest sterowany poprzez microswitch w korku wlewu paliwa. Kiedy korek jest zdejmowany - kalkulator zapamiętuje stężenie EOLYS przed i po zatankowaniu - stosownie do ilości zatankowanego paliwa wtryskuje dodatek EOLYS. Awaria czujnika w korku wlewu paliwa (bądź jego zgubienie lub zamontowanie innego zastępczego) prowadzi do niewłaściwego dozowania płynu EOLYS.
  • "DIESEL ADDITIVE MINIMUM LEVEL"

  • Pojawienie się takiego lub podobnego napisu na konsoli powinno skłońić użytkownika do wizyty w serwisie celem uzupełnienia EOLYSE. W takiej sytuacji komputer może (w niektórych modelach) włączyć tryb awaryjny: ogranicza prędkośc obrotową do 2500 obr/min i wyłącza turbosprężarkę.
  • UWAGA NA RODZAJ płynu EOLYS

  • Istnieją 2 rodzaje płynu EOLYS
    EOLYS DPX 42 - stosowany w pojazdach wyprodukowanych do 11/2002 (biały) oraz
    EOLYS 176 (zielony) stosowany w pojazdach produkowanych później)
    PŁYNÓW tych NIE WOLNO ZAMIENIAĆ ANI MIESZAĆ!